Doktorant w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM Adres e-mail: mateusz.drewniak@amu.edu.pl |
|
---|---|
Curriculum VitaeAbsolwent “filmoznawstwa i kultury mediów” UAM. Studiował tam w latach 2019-2024, aktywnie uczestnicząc również w Kole Filmoznawczym UAM na etapie studiów magisterskich. W 2022 r. obronił pracę licencjacką zatytułowaną “Kino Nowej Przygody” jako temat polskiej krytyki filmowej lat 70. i 80. w czasopismach branżowych, a w 2024 r. rozprawę magisterską pt.: Polska krytyka filmowa kina dokumentalnego i jej wybrani przedstawiciele. Od końca drugiej wojny światowej do przełomu cyfrowego. Stypendysta Miasta Poznania za wysokie wyniki w nauce na rok akademicki 2019/2020 oraz stypendysta Ministra Nauki za znaczące osiągnięcia na rok akademicki 2023/2024. Laureat nagród Dziekana Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, a także Dyrektora Instytutu Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM. Zdobywca Nagrody Głównej w VIII Konkursie im. Profesor Nurczyńskiej-Fidelskiej na najlepszą pracę magisterską z zakresu kina polskiego lub edukacji audiowizualnej. W latach 2022-2024 pełnił funkcję asystenta Redakcji czasopisma naukowego “Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication”. Od 2024 stały członek tejże Redakcji. Laureat dwóch konkursów ID-UB UAM oraz kierownik indywidualnych projektów grantowych: BESTStudentGRANT (2020-2021) oraz Study@research (2023-2024). W ramach pierwszego z nich odbywał kwerendę w stołecznym archiwum TVP, a podczas realizacji drugiego w Bibliotece Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego w Warszawie (FINA). Był jednym ze współorganizatorów ogólnopolskiej konferencji II Forum Krytyki Filmowej w dniach 21-23.04.2022. Wystąpił także z referatem na konferencji studencko-doktoranckiej Upiór na ekranie. O wykluczeniu w przestrzeni medialnej, która odbyła się na UAM w dniach 19-20.03.2024. Od 2024 r. doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk o Języku i Literaturze UAM. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą tematu filmu wojennego jako gatunku w polskiej refleksji krytycznofilmowej. Jego zainteresowania badawcze krążą wokół krytyki filmowej, zagadnień recepcji kina i kultury audiowizualnej, ewolucji gatunków oraz historii polskiej/światowej kinematografii lat 70., 80. i 90. |
|
PublikacjeM. Drewniak, Nowa Przygoda czy Nowa Baśń? Recepcja zjawiska na peryferiach przemysłu kinematograficznego oraz światowego dyskursu krytycznofilmowego. Recenzje wybranych obrazów nurtu w czasopismach branżowych PRL-u lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, “Studia Filmoznawcze” 2023, nr 45, s. 81-105. [DOI: 10.19195/0860-116X.45.4] M. Drewniak, W środku polityczno-kulturalnej burzy. Przyczynek do badań nad sytuacją polskiej krytyki filmowej pierwszej połowy lat 80., “Pleograf. Historyczno-Filmowy Kwartalnik Filmoteki Narodowej” 2022, nr 3. [DOI: 10.56351/PLEOGRAF.2022.3.11] M. Drewniak, Podróż do jądra ciemności. Rozważania o apokalipsie w “Czasie Apokalipsy” Francisa Forda Coppoli i “Nie-Boskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego, “Studia Filmoznawcze” 2022, nr 43, s. 55-73. [DOI: 10.19195/0860-116X.43.3] M. Drewniak, Archiwum TVP a programy publicystyczno-kulturalne o tematyce filmowej. Lata 1989-2020, “Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2022, t. XXXI, nr 40, s. 212-224. [DOI: 10.14746/i.2022.40.14] M. Drewniak, Żaden prorok nie jest mile widziany we własnej ojczyźnie? Zarys krytycznofilmowej recepcji “Trzech kolorów” Krzysztofa Kieślowskiego w Polsce, “Pleograf. Historyczno-Filmowy Kwartalnik Filmoteki Narodowej” 2021, nr 3. [https://pleograf.pl/index.php/zaden-prorok-nie-jest-mile-widziany-we-wlasnej-ojczyznie-zarys-krytycznofilmowej-recepcji-trzech-kolorow-krzysztofa-kieslowskiego-w-polsce/] |